N21 прилетает в Велизи-Вилакубле
«Спитфайр» N21 был оснащён двигателем Rolls-Royce Merlin III, трёхлопастным винтом de Havilland и имел вооружение из восьми 7,7-мм пулемётов Browning. 25 июня 1939 года самолёт впервые поднялся в воздух. В течение следующих двух дней его испытывал Джеффри Куилл, а 5 июля его скорость была оценена в совместном полёте с «харрикейном».
Тем временем первая французская делегация в составе
отправилась в Великобританию для решения административных вопросов, связанных с
Ответственность за перегон машины была возложена на Константина Розанова. 18 июля 1939 года Розанов, Марсель Уссе (Marcel Housset) и Сулье на лёгком многоцелевом самолёте Caudron Simoun вылетели из Велизи-Вилакубле в Саутгемптон. Домой французы возвратились в тот же день; после 55 минут полёта «Спитфайр», пилотируемый Розановым, приземлился в Велизи-Вилакубле, где был передан представителям CEMA.
General info
Flight performance
Describe how the aircraft behaves in the air. Speed, manoeuvrability, acceleration and allowable loads – these are the most important characteristics of the vehicle.
Characteristics | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stock | |||||||
Max Speed(km/h at 4,878 m) | Max altitude(meters) | Turn time(seconds) | Rate of climb(meters/second) | Take-off run(meters) | |||
AB | RB | AB | RB | AB | RB | ||
545 | 526 | 10 500 | 17.4 | 18.0 | 13.5 | 13.5 | 340 |
Upgraded | |||||||
Max Speed(km/h at 4,878 m) | Max altitude(meters) | Turn time(seconds) | Rate of climb(meters/second) | Take-off run(meters) | |||
AB | RB | AB | RB | AB | RB | ||
605 | 573 | 10 500 | 15.9 | 16.5 | 23.9 | 17.8 | 340 |
Details
Features | ||||
---|---|---|---|---|
Combat flaps | Take-off flaps | Landing flaps | Air brakes | Arrestor gear |
X | X | ✓ | X | X |
Limits | ||||
---|---|---|---|---|
Wing-break speed(km/h) | Gear limit(km/h) | Combat flaps(km/h) | Max Static G | |
+ | – | |||
290 | ~10 | ~5 |
Optimal velocities | |||
---|---|---|---|
Ailerons(km/h) | Rudder(km/h) | Elevators(km/h) | Radiator(km/h) |
> 450 |
Compressor (RB/SB) | ||
---|---|---|
Setting 1 | ||
Optimal altitude | 100% Engine power | WEP Engine power |
4,900 m | 1,190 hp | 1,583 hp |
- 38 mm Bulletproof glass – Armoured windscreen
- 4 mm Steel – Armoured plate in pilot’s seat
- 6-7 mm Steel – Armoured plate behind the pilot
- 3 mm Steel – Armoured boxes around the wing ammunition
- 1 mm Steel – Armoured plate in front of the top fuel tank
- 3 mm Steel – Armoured plate in front of liquid cooling system
Usage in battles
Describe the tactics of playing in an aircraft, the features of using aircraft in a team and advice on tactics. Refrain from creating a “guide” – do not impose a single point of view, but instead, give the reader food for thought. Examine the most dangerous enemies and give recommendations on fighting them. If necessary, note the specifics of the game in different modes (AB, RB, SB).
Manual Engine Control
MEC elements | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Mixer | Pitch | Radiator | Supercharger | Turbocharger | ||
Oil | Water | Type | ||||
Not controllable | ControllableAuto control available | Not controllableNot auto controlled | ControllableAuto control available | Combined | Controllable2 gears | Not controllable |
Modules
Tier | Flight performance | Survivability | Weaponry | |||
---|---|---|---|---|---|---|
I | Fuselage repair | Radiator | Offensive 12 mm | Offensive 20 mm | ||
II | Compressor | Airframe | New 12 mm MGs | New 20 mm cannons | ||
III | Wings repair | Engine | Mk.II year 1942 | HMBC mk.2 | ||
IV | Engine injection | Cover | Mk.II year 1943 |
Pros and cons
Pros:
- Very good at turning, especially at high altitude
- Excellent climb rate
- Very accurate guns when modifications have been researched and equipped
- Lots of ammo for cannons and machine guns
- Very powerful engine that provides a very good acceleration
- Very good dive rate
- Can perform turnfights, BnZ and energy fighting equally.
- Good roll rate.
Cons:
- Performance at low altitude is somewhat inadequate
- Guns perform badly when stock
- Wings are prone to breaking when diving at a very high speed just like any other Spitfire model
- Poor performance and manoeuvrability at low altitude
- No combat flaps configuration
- Unable to carry ordnance larger than a small bomb
Sources
Paste links to sources and external resources, such as:
- topic on the official game forum;
- page on aircraft encyclopedia;
- other literature.
Supermarine | |
---|---|
Spitfires (Merlin engine) | Spitfire Mk Ia · Spitfire Mk IIa · Spitfire Mk IIb · Spitfire Mk Vb · Spitfire Mk Vb/trop · Spitfire Mk Vc · Spitfire Mk Vc/trop · Spitfire F Mk IX · Spitfire LF Mk IX |
Spitfire F Mk IXc · Plagis’ Spitfire LF Mk IXc · Spitfire F Mk XVI | |
Spitfires (Griffon engine) | Spitfire F Mk XIVc · Spitfire F Mk XIVe · Spitfire FR Mk XIVe · Spitfire F Mk XVIIIe · Spitfire F Mk 22 · Spitfire F Mk 24 |
Seafires | Seafire F Mk XVII · Seafire FR 47 |
Jet Fighters | Attacker FB 1 · Swift F.1 · Swift F.7 |
Export | ▄Spitfire Mk Vb/trop · ▃Spitfire LF Mk IXc · ▂Spitfire Mk IXc |
Britain fighters | |
---|---|
Fury | Fury Mk I · Fury Mk II |
Nimrod | Nimrod Mk I · Nimrod Mk II |
Gladiator | Gladiator Mk II · Tuck’s Gladiator Mk II · Gladiator Mk IIF · Gladiator Mk IIS |
Sea Gladiator | Sea Gladiator Mk I |
Hurricane | Hurricane Mk I/L · Hurricane Mk IIB/Trop · Hurricane Mk IV |
Sea Hurricane | Sea Hurricane Mk IB · Sea Hurricane Mk IC |
Spitfire (early-Merlin) | Spitfire Mk Ia · Spitfire Mk IIa · Spitfire Mk IIb · Spitfire Mk Vb/trop · Spitfire Mk Vb · Spitfire Mk Vc/trop · Spitfire Mk Vc |
Spitfire (late-Merlin) | Spitfire F Mk IX · Spitfire LF Mk IX · Spitfire F Mk IXc · Plagis’ Spitfire LF Mk IXc · Spitfire F Mk XVI |
Spitfire (Griffon) | Spitfire F Mk XIVc · Spitfire F Mk XIVe · Spitfire FR Mk XIVe · Spitfire F Mk XVIIIe · Spitfire F Mk 22 · Spitfire F Mk 24 |
Seafire | Seafire F Mk XVII · Seafire FR 47 |
Typhoon | Typhoon Mk Ia · Typhoon Mk Ib · Typhoon Mk Ib/L |
Tempest | Tempest Mk II · Tempest Mk V · Tempest Mk V (Vickers P) |
Sea Fury | Sea Fury FB 11 |
Other | MB.5 · Firecrest · Wyvern S4 |
Foreign aircraft | Australia: ▄Boomerang Mk I · ▄Boomerang Mk II |
France: ▄D.520 · ▄D.521 | |
USA: ▄Hellcat Mk II · ▄Mustang Mk IA · ▄Corsair F Mk II · Martlet Mk IV |
Description
The Spitfire Mk Vb/trop is a rank III British fighter
with a battle rating of 3.7 (AB) and 3.3 (RB/SB). It has been in the game since the start of the Open Beta Test prior to Update 1.27.
Having picked up experience from the previous Mk Ia, IIa and IIb, most players will welcome the Spitfire Mk Vb. The Vb sports a new and more powerful Merlin-45 inline compared to the previous Merlin-XII engine giving it an extra 100 horsepower when upgraded, which provides better high altitude performance and faster top speed than the IIb. Unfortunately, the Vb still has similar problems as experienced with the early Spitfires such as a very weak airframe, weak wings, bad roll rate at high speeds and lack of combat flaps to help with dog-fighting.
Description
The Spitfire F Mk IX is a rank III British fighter
with a battle rating of 4.3 (AB/RB) and 4.7 (SB). It was introduced in Update 1.35.
Because the muzzle velocity of both the Hispanos (870 m/s) and the MGs (854 m/s) is practically the same you could put tracers on the MGs and air targets belt on the Hispanos. This is a great way for players to get a feel of where to aim in RB and it’s easier to hit your shots maximising your efficiency and potentially saving ammo. A downside to this is that the element of surprise is short lived as your enemy will see the tracers flying past him and he will quickly react. Another thing is that short bursts are required with the cannons especially without the cannon upgrades as they overheat (and thus jam) very quickly.
Историческая справка
Первый опытный Mk.V был собран на базе серийной “единички” (заводской номер N3053). Новый двигатель потребовал усиления моторамы и нового маслорадиатора большей производительности, который теперь имел не полукруглое, как ранее, а круглое сечение. Новую модификацию быстро освоили в производстве. Первоначально установку двигателей на самолеты осуществляла только фирма “Роллс-Ройс” на принадлежащем ей заводе, но чуть позже в это включились другие компании, участвующие в программе по выпуску “Спитфайров”. Совместными усилиями было переоборудовано 154 машины.
В марте 1941 г. “пятерку” стали производить и авиазаводы фирмы “Супермарин”, сворачивая пoстепенно выпуск “единичек” и “двоек”. Мощность нового двигателя позволяла этим машинам сделаться достойными противниками Bf 109.
К декабрю 1941 года было произведено свыше 1700 новых “Спитфайров”, которые практически вытеснили из боевых эскадрилий первой линии истребители устаревших модификаций.
“Пятерка” выпускалась длительное время. 6500 самолетов, не считая переоборудованных машин первых модификаций, – таково общее количество “Спитфайров” этой модели, произведенных авиазаводами для английских ВВС.
С течением времени “Спитфайры” стали поступать на вооружение эскадрилий, базировавшихся не только на Британских островах, но и за пределами метрополии, в частности в Северной Африке. Иные климатические условия, в которых эксплуатировались машины, потребовали доработки отдельных узлов карбюратора, воздухозаборник которого располагался в нижней части носовой секции фюзеляжа и в условиях пустынь был крайне уязвим для пыли. Без специального фильтра ресурс двигателя уменьшался практически вдвое. Конструкторы выбрали уже использовавшийся на других самолетах фильтр “Воукс” (“Voux”), который располагался в специальном обтекателе, интегрированном с нижней секцией капота, напоминавшем своеобразную “губу”. “Тропический” вариант “Спитфайра” получил обозначение Mk.VB Trop (Mk.VC Trap). Позднее в полевых мастерских британской базы ВВС в Абукире (Египет), был разработан более компактный вариант противопылевого фильтра, создававшего меньшее аэродинамическое сопротивление.
С расширением театра военных действий и перебазированием эскадрилий на новые аэродромы, потребовалось увеличить дальность полета “Спитфайров”. Естественно, что разработчики снова вернулись к идее использования подвесных топливных баков. С этой целью были предложены несколько вариантов подфюзеляжных баков емкостью 136, 205 и 409 л. В профиль они представляли из себя “полукаплю” прямоугольного сечения и плотно прилегали к центроплану самолета. Позднее был спроектирован и четвертый типоразмер бака этого семейства – на 737 л, позволявший, по расчетам, увеличить дальность полета “Спитфайра” до 2220 км. Повышенный запас топлива требовал и большего количества масла. Увеличенный маслобак заставил изменить и абрис нижней секции капота на более объемный.
У первых модификаций “Спитфайров” при маневрах на больших скоростях полотняную обшивку элеронов “отсасывало” от каркаса, что серьезно ухудшало их летные качества (эффективность снижалась на 65%). Поэтому на “пятерках” полотняную обшивку заменили металлической.
Изменилась и форма сдвижной части фонаря, ее сделали более выпуклой – для улучшения обзора из пилотской кабины. Более аэродинамически совершенными стали и выхлопные патрубки типа “рыбий хвост”.
“Пятерки” последних серий (выпуска 1943 г.) отличались от предыдущих моделей еще и круглым зеркалом заднего обзора в специальном обтекателе (вместо прямоугольного), внутренним бронестеклом ветрового козырька с плоскими боковыми стеклами (для уменьшения искажений), индивидуальными выхлопными патрубками (взамен сдвоенных), потайными заклепками обшивки всего планера.
Задуманный как фронтовой истребитель и перехватчик, “Спитфайр” МК V за годы “службы” в Королевских ВВС значительно расширил сферу своей деятельности. В 1942 г. в аэродромных мастерских его снабдили бомбодержателями. Так появился истребитель-бомбардировщик. А в следующем году конструкторы фирмы “Супермарин” разработали для него штатный вариант бомбового вооружения. Самолет получил возможность нести либо две бомбы по 113 кг под консолями, либо одну, весом 227 кг, под фюзеляжем (вместо ПТБ).
General info
Flight Performance
Describe how the aircraft behaves in the air. Speed, manoeuvrability, acceleration and allowable loads – these are the most important characteristics of the vehicle.
Characteristics | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stock | |||||||
Max Speed(km/h at ?,000 m) | Max altitude(meters) | Turn time(seconds) | Rate of climb(meters/second) | Take-off run(meters) | |||
AB | RB | AB | RB | AB | RB | ||
618 | 602 | 11 500 | 18.1 | 18.8 | 15.3 | 15.3 | 380 |
Upgraded | |||||||
Max Speed(km/h at ?,000 m) | Max altitude (meters) | Turn time (seconds) | Rate of climb(meters/second) | Take-off run (meters) | |||
AB | RB | AB | RB | AB | RB | ||
669 | 642 | 11 500 | 16.3 | 17.2 | 23.7 | 18.9 | 380 |
Details
Features | ||||
---|---|---|---|---|
Combat flap | Take-off flap | Landing flap | Air brakes | Arrestor gear |
X | X | ✓ | X | X |
Limits | ||||
---|---|---|---|---|
Wing-break speed(km/h) | Gear limit(km/h) | Combat flap (km/h) | Max Static G | |
+ | – | |||
774 | 270 | N/A | ~12 | ~7 |
Optimal velocities | |||
---|---|---|---|
Ailerons(km/h) | Rudder(km/h) | Elevators(km/h) | Radiator(km/h) |
> 250 |
Compressor (RB/SB) | ||
---|---|---|
Setting 1 | ||
Optimal altitude | 100% Engine power | WEP Engine power |
4,200 m | 1,330 hp | 1,543 hp |
Setting 2 | ||
Optimal altitude | 100% Engine power | WEP Engine power |
7,500 m | 1,150 hp | 1,334 hp |
The curves of a Spitfire F MK 9c
Survivability and armour
- 38 mm Bulletproof glass in front of the pilot
- 3 mm Steel plate on top of fuel tanks
- 4 mm Steel plate on pilot’s seat. Behind pilot is another 6-7 mm steel plate
- 3 mm Steel plates around ammunition
- Critical components located at the front of aircraft (fuel, pilot, engine, controls)
- Liquid cooling system at the wing root
General info
Flight performance
Describe how the aircraft behaves in the air. Speed, manoeuvrability, acceleration and allowable loads – these are the most important characteristics of the vehicle.
Characteristics | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stock | |||||||
Max Speed(km/h at 6,098 m) | Max altitude(meters) | Turn time(seconds) | Rate of climb(meters/second) | Take-off run(meters) | |||
AB | RB | AB | RB | AB | RB | ||
624 | 603 | 11 000 | 21.0 | 21.8 | 17.5 | 17.5 | 390 |
Upgraded | |||||||
Max Speed(km/h at 6,098 m) | Max altitude(meters) | Turn time(seconds) | Rate of climb(meters/second) | Take-off run(meters) | |||
AB | RB | AB | RB | AB | RB | ||
685 | 651 | 11 000 | 18.7 | 19.8 | 29.2 | 22.3 | 390 |
Details
Features | ||||
---|---|---|---|---|
Combat flaps | Take-off flaps | Landing flaps | Air brakes | Arrestor gear |
X | X | ✓ | X | X |
Limits | ||||
---|---|---|---|---|
Wing-break speed(km/h) | Gear limit(km/h) | Combat flaps(km/h) | Max Static G | |
+ | – | |||
290 | ~9 | ~5 |
Optimal velocities | |||
---|---|---|---|
Ailerons(km/h) | Rudder(km/h) | Elevators(km/h) | Radiator(km/h) |
> 500 |
Compressor (RB/SB) | ||
---|---|---|
Setting 1 | ||
Optimal altitude | 100% Engine power | WEP Engine power |
3,400 m | 1,380 hp | 1,766 hp |
Setting 2 | ||
Optimal altitude | 100% Engine power | WEP Engine power |
7,200 m | 1,190 hp | 1,523 hp |
- 38 mm Bulletproof glass – Armoured windscreen
- 4 mm Steel plate in pilot’s seat
- 3-7 mm Steel plate behind the pilot
- 6 mm Steel plate in front of liquid cooling system
- 1 mm Steel plate in front of fuel tanks
- 3 mm Steel boxes around wing ammunition
Description
The Spitfire LF Mk IX is a rank IV British fighter
with a battle rating of 5.7 (AB/RB) and 5.0 (SB). It was introduced in Update 1.35.
The Spitfire LF Mk IX is very much a short range, point interceptor fighter and the stand out fighter in the mid Spitfire line-up. It features an exceptional rate of climb, whilst still retaining the manoeuvrability of its early lineage. The LF Mk IX is considered by most to be the perfect Spitfire due to its balanced all round performance and impressive statistics. The last of the Merlin-engined Spitfires before progressing on to the Griffon powered variants, it has the perfect balance of turning performance (second only to its Japanese counterparts) as well as its “Boom and Zoom” capability that becomes more possible with later model Spitfires.
Usage in battles
Describe the tactics of playing in an aircraft, the features of using aircraft in a team and advice on tactics. Refrain from creating a “guide” – do not impose a single point of view, but instead, give the reader food for thought. Examine the most dangerous enemies and give recommendations on fighting them. If necessary, note the specifics of the game in different modes (AB, RB, SB).
Manual Engine Control
MEC elements | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Mixer | Pitch | Radiator | Supercharger | Turbocharger | ||
Oil | Water | Type | ||||
Controllable | ControllableAuto control available | Not controllableAuto control available | ControllableAuto control available | Combined | Controllable2 gears | Not controllable |
Modules
Tier | Flight performance | Survivability | Weaponry | ||
---|---|---|---|---|---|
I | Fuselage repair | Radiator | Offensive 12 mm | Offensive 20 mm | |
II | Compressor | Airframe | New 12 mm MGs | New 20 mm cannons | |
III | Wings repair | Engine | SBC mark 25 | Mk.II year 1942 | |
IV | Engine injection | Cover | Mk.II year 1943 |
Pros and cons
Pros:
- Good climb speed, albeit lower than non-clipped wing variants
- New M2 HMGs are far more effective than the Browning .303s
- Great roll rate
- Good guns
- Great dive acceleration
- Better dive speed than other Merlin Spitfires
- Better turning that most of its German and American counterparts
- Ability to mount bombs for a decent late-game ground attack option
- Slightly better simulator visibility due to its bubble cockpit
- Stock parts are not as bad as some other T4-5 planes, such as the P-51D-5, Ki-84 and Late Bf109s
Cons:
- Worse turning than all other Merlin Spitfires
- Worse dive speed than its German and American counterparts
- Poor performance at altitude
- Relatively low rip speed (650 kph)
- The RAF M2 HMGs are not as good as their American counterpart, the M2 Early/Late
Краска:
Gunze Sangyo H12 Flat Black Flat/Primary – Винт/ Эффект затемнения
Gunze Sangyo H58 Interior Green/U.S. Army & Navy Aircraft WWII – Эффект высветления
Gunze Sangyo H72 Dark Earth Semi-Gloss/Great Britain Aircraft WW II – Камуфляж
Gunze Sangyo H73 Dark Geer Semi-Gloss/Great Britain Aircraft WW II – Камуфляж
Gunze Sangyo H74 SKY Semi-Gloss/Great Britain Aircraft WW II – Камуфляж
Gunze Sangyo H 327 Red FS11136 Gloss – Знаки обозначения
Gunze Sangyo H 328 Blue FS15050 Gloss – Знаки обозначения
Gunze Sangyo H 329 Yellow FS13538 Gloss – Знаки обозначения
Tamiya XF-2 Flat White – Эффект высветления
Tamiya XF-54 Dark Sea Grey – Цвет буквенного кода
Tamiya XF-57 Buff – Эффект высветления
Tamiya XF-64 Dark Brown – Эффект затемнения
Tamiya XF-71 Cocpit Green (IJN) – Цвет кабины
Tamiya XF-76 Gray Green (INJ) – Эффект затемнения
Ссылки
- Ресурсы World of Warplanes
Энциклопедия
- В сети Интернет
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit1.html
- https://ru.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire
Великобритания
Истребители | IIBristol Bulldog • IIIBristol Type 133 • IIIHawker P.V.3 • IIISupermarine Type 224 • IVBristol Type 146 • IVFairey Fantome • IVHawker Hurricane Mk. Ia • VCAC CA-12 Boomerang • VMiles M.20 • VSupermarine Spitfire I • VSupermarine Spitfire Mk Ia • VVickers Venom • VINorth American Mustang Mk.I • VINorth American Mustang IA • VISupermarine Spitfire V • VISupermarine Spitfire Vb IM • VIIGloster Meteor F. I • VIISupermarine Spitfire IX • VIIISupermarine Spitfire XIV • VIIIDe Havilland DH.100 Vampire F.1 • IXSupermarine Attacker • XSupermarine Swift |
Тяжёлые истребители | IVBristol Blenheim F • VBristol Beaufighter • VIDe Havilland 98 Mosquito • VIIDe Havilland 103 Hornet • VIIIWestland P.1056 • IXGloster P.228 • XGloster Javelin |
Многоцелевые истребители | IGloster Goldfinch • IIHawker Demon • IIIBlackburn Skua • IVHawker Hurricane Mk I • VHawker Hurricane Mk II • VHawker Hurricane IID • VIHawker Tornado • VIIHawker Typhoon • VIIISupermarine Seafang F.32 • VIIIHawker Tempest • IXHawker Sea Hawk • XHawker Hunter |
Штурмовики | IIICAC CA-1 Wirraway |
Бомбардировщики | IIIBristol Blenheim Mk.IV (ранний) |
Истребители
СССР | IIЦКБ И-7 • IIIПоликарпов И-15бис ДМ-2 • IIIПоликарпов ЦКБ-12бис • IVПоликарпов И-153 ДМ-4 • IVПоликарпов И-17 • VПоликарпов И-180-3 • VИльюшин И-21 (ЦКБ-32) • VЛавочкин ЛаГГ-3 • VМикоян, Гуревич МиГ-3 • VЯковлев Як-1 • VIМикоян, Гуревич И-210 • VIЛавочкин Ла-5 • VIBell P-39Q-15 Airacobra • VIЯковлев Як-1М • VIIМикоян, Гуревич И-220 • VIIКостиков 302 • VIIЛавочкин Ла-7 • VIIЛавочкин Ла-9РД • VIIЯковлев Як-3 • VIIЯковлев Як-3РД • VIIЯковлев Як-3Т • VIIIМикоян, Гуревич И-250 • VIIIЛавочкин Ла-11 • VIIIЛавочкин Ла-9 • VIIIЯковлев Як-15 • IXЛавочкин Ла-160 • IXМикоян, Гуревич МиГ-9 • IXЯковлев Як-19 • XЛавочкин Ла-15 • XМикоян, Гуревич МиГ-15бис • XЯковлев Як-30 |
Германия | IIArado Ar 67 • IIArado Ar 68 • IIFocke-Wulf Fw 56 Stosser • IIHeinkel He 51 • IIIArado Ar 80 • IIIFocke-Wulf Fw 159 • IVMesserschmitt Bf 109 B • IVHeinkel He 112 • VMesserschmitt Bf 109 E Emil • VMesserschmitt Bf 109 E-3 • VMesserschmitt Me 209 V4 • VHeinkel He 100 D-1 • VIMesserschmitt Bf 109 F Friedrich • VISupermarine Spitfire V DB 605 • VIIMesserschmitt Bf 109 G Gustav • VIIIMesserschmitt Me 209 A • VIIIHorten Ho 229 • VIIIFocke-Wulf Ta 152 • IXMesserschmitt Me P.1092 • IXFocke-Wulf Ta 183 Huckebein • XFocke-Wulf Fw 252 • XMesserschmitt Me P.1101 |
Великобритания | IIBristol Bulldog • IIIBristol Type 133 • IIIHawker P.V.3 • IIISupermarine Type 224 • IVBristol Type 146 • IVFairey Fantome • IVHawker Hurricane Mk. Ia • VCAC CA-12 Boomerang • VMiles M.20 • VSupermarine Spitfire I • VSupermarine Spitfire Mk Ia • VVickers Venom • VINorth American Mustang Mk.I • VINorth American Mustang IA • VISupermarine Spitfire V • VISupermarine Spitfire Vb IM • VIIGloster Meteor F. I • VIISupermarine Spitfire IX • VIIISupermarine Spitfire XIV • VIIIDe Havilland DH.100 Vampire F.1 • IXSupermarine Attacker • XSupermarine Swift |
США | IICurtiss P-23 • IICurtiss XP-31 • IIIBrewster F2A-1 Buffalo • IIICurtiss Hawk 75M • IIIBoeing YP-29 • IVSeversky 2PA • IVCurtiss Model 81A-1 • IVCurtiss P-36 Hawk • IVCurtiss P-36C Hawk • IVGrumman XF4F-3 • IVCurtiss XP-36F Hawk • VBell XFL-1 Airabonita • VCurtiss P-40 Warhawk • VBell XP-77 • VChance-Vought XF4U-1 • VIBell P-39N-1 Airacobra • VINorth American P-51A Mustang • VICurtiss-Wright XP-55 Ascender • VIINorth American P-51D Mustang • VIIICurtiss XF15C • VIIINorth American P-51H Mustang • VIIILockheed P-80A Shooting Star • IXVought F6U Pirate • IXNorth American FJ-1 Fury • IXMcDonnell XF-85 Goblin • XNorth American F-86A Sabre |
Япония | IINakajima A4N • IIKawasaki Ki-10 • IIKawasaki Ki-5 • IINakajima Ki-8 • IIIMitsubishi A5M • IIIMitsubishi Ki-18 • IIINakajima Ki-27 • IIIMitsubishi Ki-33 • IVMitsubishi A6M1 Zero • IVNakajima Ki-43-I Hayabusa • VMitsubishi A6M2 Zero • VMitsubishi A6M3 (experimental) • VNakajima Ki-43-II Hayabusa • VIMitsubishi A6M5 Zero • VIKawasaki Ki-61 Hien • VIKawasaki Ki-88 • VIIMitsubishi A7M Reppu • VIINakajima Ki-84 Hayate • VIIIMitsubishi J8M Shusui • VIIITachikawa Ki-94-II • IXTachikawa Ki-162-I • XTachikawa Ki-162-III |
Китай | IICurtiss Hawk II • IIIBreda Ba.27 Metallico • IVNakajima Ki-43-Ic • VCurtiss Tomahawk IIb • VIINorth American P-51K Mustang • VIIIShenyang JL-1A-37 |
Франция | IIBlériot-SPAD S.510 • IVCaudron-Renault C.714 • VArsenal-Delanne AD 10C2 |
External links
Paste links to sources and external resources, such as:
- topic on the official game forum;
- encyclopedia page on the aircraft;
- other literature.
Supermarine | |
---|---|
Spitfires (Merlin engine) | Spitfire Mk Ia · Spitfire Mk IIa · Spitfire Mk IIb · Spitfire Mk Vb · Spitfire Mk Vb/trop · Spitfire Mk Vc · Spitfire Mk Vc/trop · Spitfire F Mk IX · Spitfire LF Mk IX |
Spitfire F Mk IXc · Plagis’ Spitfire LF Mk IXc · Spitfire F Mk XVI | |
Spitfires (Griffon engine) | Spitfire F Mk XIVc · Spitfire F Mk XIVe · Spitfire FR Mk XIVe · Spitfire F Mk XVIIIe · Spitfire F Mk 22 · Spitfire F Mk 24 |
Seafires | Seafire F Mk XVII · Seafire FR 47 |
Jet Fighters | Attacker FB 1 · Swift F.1 · Swift F.7 |
Export | ▄Spitfire Mk Vb/trop · ▃Spitfire LF Mk IXc · ▂Spitfire Mk IXc |
Britain fighters | |
---|---|
Fury | Fury Mk I · Fury Mk II |
Nimrod | Nimrod Mk I · Nimrod Mk II |
Gladiator | Gladiator Mk II · Tuck’s Gladiator Mk II · Gladiator Mk IIF · Gladiator Mk IIS |
Sea Gladiator | Sea Gladiator Mk I |
Hurricane | Hurricane Mk I/L · Hurricane Mk IIB/Trop · Hurricane Mk IV |
Sea Hurricane | Sea Hurricane Mk IB · Sea Hurricane Mk IC |
Spitfire (early-Merlin) | Spitfire Mk Ia · Spitfire Mk IIa · Spitfire Mk IIb · Spitfire Mk Vb/trop · Spitfire Mk Vb · Spitfire Mk Vc/trop · Spitfire Mk Vc |
Spitfire (late-Merlin) | Spitfire F Mk IX · Spitfire LF Mk IX · Spitfire F Mk IXc · Plagis’ Spitfire LF Mk IXc · Spitfire F Mk XVI |
Spitfire (Griffon) | Spitfire F Mk XIVc · Spitfire F Mk XIVe · Spitfire FR Mk XIVe · Spitfire F Mk XVIIIe · Spitfire F Mk 22 · Spitfire F Mk 24 |
Seafire | Seafire F Mk XVII · Seafire FR 47 |
Typhoon | Typhoon Mk Ia · Typhoon Mk Ib · Typhoon Mk Ib/L |
Tempest | Tempest Mk II · Tempest Mk V · Tempest Mk V (Vickers P) |
Sea Fury | Sea Fury FB 11 |
Other | MB.5 · Firecrest · Wyvern S4 |
Foreign aircraft | Australia: ▄Boomerang Mk I · ▄Boomerang Mk II |
France: ▄D.520 · ▄D.521 | |
USA: ▄Hellcat Mk II · ▄Mustang Mk IA · ▄Corsair F Mk II · Martlet Mk IV |
Историческая справка
Первоначально считали, что это будет лишь переходной вариант, необходимый до полномасштабного развертывания “восьмерок”. Понадобились новая моторама, новый капот, а старый трехлопастной винт заменили на четырехлопастной “Ротол”. Из-за увеличившейся длины двигателя “девятка” была немного длиннее “пятерки”.
С согласия командования ВВС началось спешное внедрение двигателей “60-серии” на истребителях. Решили начать с переделки самолетов модификации V последних серий, еще находившихся на заводах. CBAF приступила к модернизации “пятерок” в июне 1942 г. и к концу месяца сдала 18 штук. В августе выпустили 38 машин, в октябре – 58. С конца 1942 г. в Кэстл-Бромвиче стали собирать уже новые “девятки”, в июне 1943 г. их поставили на конвейер и в Вулстоне.
Самолеты из первой партии в июне 1942 г. отправили в строевую часть – 64-ю эскадрилью в Хорнчерче. 30 июля они впервые встретились с врагом. У французского побережья группа ” Спитфайров” столкнулась с полутора десятками 190А. Три “фокке-вульфа” упали в воду; англичане потерь не имели. В августе закончили переход на новую технику 611-я, 401-я и 402-я эскадрильи. 19 августа они участвовали в прикрытии рейда десантников на Дьепп. Операции “девяток” были весьма успешны, их боевой счет пополнился немалым количеством сбитых немецких самолетов, в первую очередь истребителей.
“Спитфайр” IX, который поначалу считали лишь переходной по отношению к модификациям VI и VII моделью, пережил их и выпускался до конца войны. Конечно, он изменился со временем. Как уже говорилось, начали с переделки поздних “пятерок”. Они сохраняли все отличительные черты своих серий; изменения касались только мотоустановки. Вооружение тоже оставалось старое, типа В или С.
Новые “девятки” выпускались в трех вариантах: средневысотном (F IX), низковысотном (LF IX) и высотном (HF IX). Первый сначала оснащался мотором “Мерлин” 61, а позднее – более мощными двигателями типов 63 и 63А. Крыло могло иметь обычные или укороченные законцовки. На низковысотнык LF IX, строившихся с начала 1943 г., монтировались моторы “Мерлин” 66 (1580 л.с.). Подавляющее большинство их имело укороченное крыло, но в принципе, законцовки достаточно легко заменялись. HF IX имел “Мерлин” 70 и обязательно стандартное крыло.
Все три варианта постепенно модернизировались, впитывая те же находки конструкторов, что и “Спитфаир” VIII. Последовательно вводились новый руль поворота (более широкий и с заостренным верхом), затем фильтр “Аэро-Ви” , дополнительный фюзеляжный бензобак за местом пилота на 327 л горючего, гироскопический стрелковый прицел типа Mk.II, новое усиленное крыло типа Е, предусматривавшее вооружение из двух 20-мм пушек и двух 12,7-мм пулеметов, а так же стандартную установку бомбодержателей. Хвостовое колесо стало убирающимся. Позднее CBAF стала строить истребители с пониженным гаргротом и каплевидным фонарем кругового обзора. У таких машин емкость заднего фюзеляжного бака уменьшилась до 300 л.
Description
The Spitfire F Mk XVI is a rank IV British fighter
with a battle rating of 4.7 (AB) and 5.0 (RB/SB). It has been in the game since the start of the Open Beta Test prior to Update 1.27.
The Spitfire F Mk XVI is a very unique plane with an awkwardly unique role and design. Virtually identical to the Spitfire LF Mk IX, aside from the clipped wings and bubble cockpit, the Mk XVI combines the low-altitude capabilities of the aforementioned fighter with the fantastic roll, dive, and speed capabilities of the German Focke-Wulfe 190 series.
The Mk XVI possesses all the characteristics of the LF Mk IX regarding armament and performance at low-altitude. Low-altitude climb acceleration is fantastic, the climb rate is very good, and armament is extremely effective. The main distinguishing feature of the Mk XVI is its clipped wings. These wings give the Mk XVI some distinct advantages- a great roll rate and amazing dive and level speed and acceleration. The roll rate makes evasion a very easy task- rolling manoeuvres can easily evade most tail-end attacks by any fighter in the 4.0-6.0 BR range. Even more, the clipped wings of the XVI provide for very good low-altitude speed and acceleration performance- this fighter climbs like a rocket and dives like a hornet below 1,500 m.
However, the clipped wings can provide some significant disadvantages to flying, as well. Compared to similar Merlin Spitfires the turn rate is far worse, higher-altitude performance is abysmal, and climb performance is worse, though marginally.
Weaponry is standard, except for the 2 x Browning M2 12.7 mm HMGs that replace the standard 4 x Browning .303 machine guns. As a matter of fact, the two M2s provide a significant increase in firepower. When equipped with Universal or Stealth belts they provide excellent “soft” ground target dispatching performance while proving effective as a last-ditch weapon. As with most of the Spitfire line, the Mk XVI possesses 2 x Hispano-Suiza Mk.II 20 mm cannons which are highly effective against most fighters, especially when utilising the “Air Targets” belt.
Thus, the Spitfire F Mk XVI is not a suitable Boom & Zoom nor high-altitude fighter; it works best as a low-altitude fighter-bomber that can effectively take out ground targets while providing good fighter cover. Boom and Run is by far the best-recommended tactic.